Uit een onderzoek van opinieonderzoeksbureau TNS NIPO is gebleken dat 59% van de Nederlanders het een goed idee vindt om tabak niet meer in het zicht te etaleren. Momenteel worden tabakswaren nog duidelijk geëtaleerd in onder meer supermarkten en tankstations. Terwijl uit eerder onderzoek naar voren kwam dat kinderen minder snel beginnen met roken als dit niet het geval is.
In Canada, Ierland, Thailand, Finland, Engeland, Noorwegen en Australië zijn winkeliers al verplicht om tabak uit het zicht te verkopen. Deze manier van verkoop heeft ervoor gezorgd dat het aantal rokers in deze landen stevig is gedaald.
Verbod
Sinds er in 2002 een verbod geldt op reclame voor tabak, zijn verpakkingen en de verkoopdisplays de belangrijkste manieren van promotie voor de tabaksindustrie. Kinderen zijn erg gevoelig voor de uitstraling en identiteit van sigaretten en worden daardoor eerder verleid om te gaan roken. Per jaar beginnen er 37.000 kinderen met roken. Dat komt neer op ruim honderd kinderen per dag.
KWF
De Tweede Kamer deed afgelopen zomer een oproep aan Staatssecretaris van Volksgezondheid Martin van Rijn, om een overeenkomst te sluiten met supermarkten om tabak uit het zicht te halen. KWF Kankerbestrijding hoopt dat er uiterlijk 1 juli van dit jaar een overeenkomst is waarbij supermarkten tabakswaren niet meer duidelijk zichtbaar verkopen. Het uiteindelijke doel is dit op alle verkooppunten te bereiken.
Om mensen bewust te maken van het feit dat kinderen dagelijks worden geconfronteerd met tabak is KWF gestart met de campagne ‘Eigenlijk best gek hè?’. Zo laten ze onder meer met reclamespotjes zien op hoeveel plekken in Nederland er sigaretten worden verkocht (meer dan 30.000).
KWF - directeur Michel Rudolphie: ‘Het is eigenlijk best gek dat we in Nederland sigaretten verkopen alsof het een normaal product is, terwijl we het hebben over een product dat ruim 1 op de 2 rokers doodt. Geen enkele ouder wil dat zijn kind gaat roken. Maar zolang wij sigaretten normaal vinden, vinden onze kinderen dat ook.’
LEES MEER...