Het aantal jongeren met een alcoholvergiftiging is tijdens de eerste lockdown met 70 procent gedaald. Tussen de twee lockdowns steeg het aantal vergiftigingen terug naar het oude niveau.

Dat blijkt uit onderzoek van kinderarts Nico van der Lely en promevenda Louise Pigeaud. Van der Lely verzamelt al een aantal jaren data rondom alcoholvergiftigingen onder minderjarigen.

Reboundeffect

Van der Lely merkte dat er aanzienlijk minder opnames waren in zijn kliniek tijdens de lockdown. ‘Toch ontstond er na de lockdown een reboundeffect. De afgelopen dagen zijn er tien jongeren op de Alcoholpoli gezien. Hiermee is het oude niveau bereikt. Ik wil de jeugd waarschuwen voor wat er met hen kan gebeuren bij overmatig alcoholgebruik, met name nu er door de versoepelingen van de coronamaatregelen steeds meer mogelijk is.’ 

Wel benadrukt hij dat de situatie in Nederland niet zo slecht is in vergelijking met andere Europese landen. ‘In Italië was een strengere lockdown. Daar zijn de jongeren zodra ze weer meer mochten helemaal losgegaan.’

Problematisch drinken voorkomen

Volgens Van der Lely heeft het geen zin om de prijs van bier te verhogen. ‘De meerderheid van de mensen die alcohol drinkt, houdt zich netjes aan de regels. Het gaat om het aantal problematische drinkers, voornamelijk bij de jeugd. Bier is niet het grootste probleem, maar tegenwoordig blijft het daar niet bij en is er sterkere drank in het spel.’ Volgens de kinderarts is het beter om sterke drank uit de supermarkt te halen. ‘Soms staan er mixtips op de achterkant van de drank. Zorg dat die eraf gaan.’ 

Voorlichtingen

Om bewustwording te creëren rondom het alcoholmisbruik onder jongeren geeft hij vanuit zijn Stichting Jeugd en Alcohol voorlichtingen aan voornamelijk kinderen, ouders en beleidsmakers. Hiermee probeert Van der Lely hen beter te informeren over wat alcohol met het lichaam van een kind doet. Hij ziet een positief effect van zijn voorlichtingen: ‘Een aantal jaren geleden vond ongeveer 21 procent van de ouders het niet goed dat hun kind alcohol dronk. Dit is tegenwoordig 55 tot 60 procent. Een minderheid vindt het dus nog wel goed.’ 

De kinderarts is van mening dat er op meer plekken een alcoholbeleid moet hangen, zoals op middelbare scholen en in sportkantines. ‘Bij een sportclub moet een tiener van 15 jaar, weten en begrijpen dat hij geen biertje mag na afloop. Ook de trainers moeten strenger controleren op alcohol, dus niet minderjarigen alsnog een biertje geven.’ 

NIX18, wel zo sportief

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft samen met het NOC*NSF en verschillende sportbonden een campagne opgezet om het alcoholgebruik onder minderjarigen in de sportkantines tegen te gaan; NIX18, wel zo sportief. Speciaal voor deze campagne is een toolkit ontwikkeld die sportclubs kunnen bestellen. Deze bevat bijvoorbeeld bierviltjes met teksten als 'NIX is de afspraak' of 'Deel geen alcohol onder de 18'. Het doel van de campagne is om een goed bewustzijn te creëren bij minderjarigen die alcohol bestellen én de mensen die achter de bar staan. Ruben van Dorssen, perswoordvoerder van het ministerie van VWS: ‘We zullen in de komende jaren onderzoek doen en in gesprek gaan met de sector om te kijken of er genoeg voortgang is geboekt.’ Hij verwacht dat de campagne goede resultaten oplevert. 'Sportclubs zijn zich ervan bewust hoe belangrijk dit is. Ze willen zich er echt voor inzetten. Het zou me verbazen als deze campagne niet werkt.' 

Vrijwilligers in sportkantines

In de meeste sportkantines staan er geen professionals achter de bar, maar vrijwilligers. Speciaal voor deze vrijwilligers heeft het NOC*NSF een e-learning module ontwikkeld die vrijwilligers voor hun dienst kunnen bekijken. Zo kunnen ze eenvoudig zien waar ze op moeten letten en wat de regels zijn. Volgens Van Dorssen blijft deze module optioneel. 'Vrijwilligers doen heel veel voor sportclubs, wij willen dat werk niet ingewikkelder maken.' 

Meer actie vereist

Van der Lely ondersteunt de NIX18, wel zo sportief campagne, maar denkt niet dat het voldoende effect oplevert. ‘Je moet alles proberen dus ik ben niet negatief, maar ik denk dat de campagne alleen niet genoeg is. Er moet meer worden gedaan, bijvoorbeeld meer geld naar sportclubs. Alcohol is winstgevend voor een sportclub. Met meer geld kunnen zij zorgen voor een gezonde sportkantine en is alcohol niet meer nodig om winst te maken. Hierdoor wordt het ook minder verkocht.’

Reageer reacties (0)
LEES MEER...