De Britse reclamecodecommissie heeft David Beckham vrijgesproken van het opzettelijk aanmoedigen van minderjarig drinken. De voormalig voetballer is in een whiskyreclame te zien. De organisatie Alcohol Concern - die de klacht indiende - stelt dat het icoon voor verwarring zorgt onder de jeugd en dat het promoten van alcohol hiermee gelinkt wordt aan zijn sociale status.
Het tv-spotje is al sinds oktober in Groot-Brittannië op de televisie. De instelling Alcohol Concern bracht een klacht uit tegen de reclame bij de Britse reclamecodecommissie Advertising Standards Authority (ASA). De instelling vecht voor een effectief alcoholbeleid en dienstverlening voor mensen die beïnvloed zijn door alcoholgerelateerd misbruik. De reden van de klacht was dat Beckham een voorbeeldfunctie heeft voor de jeugd en het ongepast is als hij met de reclame sterke drank aan de man brengt. De Britse reclamecodecommissie verwierp de klacht.
Emily Robinson van Alcohol Concern reageert na deze uitspraak: ‘Wij vinden het verbazingwekkend dat de Advertising Standards Authority David Beckham niet ziet als rolmodel voor kinderen. Hij staat voor sport en het belang van een gezonde levensstijl. Hoe kunnen we de ASA nu nog serieus nemen? Als zij het plaatsen van één van de meest bekende mensen in de wereld in een whiskyreclame niet beschouwen als het linken van alcohol promoten met sociale status?
LEES MEER...