Ouders die denken dat het eenmalig uitleggen van de risico’s van alcoholgebruik genoeg is om hun kinderen verantwoorde keuzes te laten maken, hebben het mis. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Universiteit van Buffalo. De onderzoekers stippen aan dat ouders niet moeten onderschatten dat hun boodschap weer wegebt als kinderen ouder worden.

Herhaling is dus het sleutelwoord. Craig Colder is een van de onderzoekers en gaat verder in op het onderzoek: ‘Onze resultaten laten zien dat je niet alle keuzes van je kinderen kan afdwingen. Wat je wel kunt doen is ze helpen met het maken van de juiste keuzes in situaties waar alcohol verkrijgbaar is. Belangrijk is om je kinderen na te laten denken over de voor- en nadelen van drinken, op basis van gesprekken samen.’

Eerdere onderzoeken gingen meer over de houding van adolescenten ten opzichte van alcohol. In dit onderzoek werd dieper ingegaan op de ontwikkeling van diezelfde houding. Colder: ‘We wilden weten hoe de gedachtegang van kinderen zich ontwikkelt ten opzichte van alcohol.’ Voor het onderzoek werden kinderen en ouders drie jaar op rij onderzocht. De eerste keer als kinderen 10 of 11 waren, de tweede keer een jaar later en de derde keer nog een jaar later. Dezelfde groep onderzoekers gaat de kinderen ook de komende drie jaar weer onderzoeken.  

 

Reageer reacties (1)

Margie(06. maart 2015)

A bit supseirrd it seems to simple and yet useful.

LEES MEER...