Kinderen die te vroeg voorlichting krijgen over drugs, kunnen hierdoor juist nieuwsgierig raken.

Scholen kiezen vaak voor voorlichting over drugs die heftige emoties oproept bij de leerlingen. In veel gevallen wordt een verslaafde in herstel, politieagent of nabestaande van iemand die door een drugsincident om het leven is gekomen voor de klas gezet. Deze methode heeft een tegenovergesteld effect.

Ontwikkeling in de adolescentie

Dat deze manier van voorlichting vaak anders uitpakt, komt volgens dr. Simone Onrust, senior wetenschappelijk medewerker jeugd bij het Trimbos-instituut, door de ontwikkeling van het brein in de adolescentie. Jongeren maken zich langzaam los van hun ouders en worden gevoeliger voor beloning. ‘Ze willen graag populair zijn. Als zij in hun omgeving zien dat andere jongeren drugs gebruiken en dit ook een bepaalde status met zich meebrengt, dan kan dit een belangrijke motivatie zijn om zelf ook te experimenteren met drugs.’ Volgens haar neemt de gevoeligheid voor beloning en sociale beïnvloeding ongeveer vanaf 16 jaar steeds verder af.

Reageer reacties (0)
LEES MEER...