Het bedrijf DubbelFrisss, dat vruchtenfrisdrank produceert, is onlangs uitgekomen met de nieuwe smaken Strawberry Mojito en Pornstar Martini. Hoewel de frisdrank geen alcohol bevat, zijn veel ouders en deskundigen geschrokken van de nieuwe smaken.

In samenwerking met drie influencers (Quin van der Zee, Ties Granzier en Ilse van Esch) zijn de smaken ontwikkeld. Van der Zee en Granzier hebben bij elkaar bijna 1.4 miljoen abonnees op hun YouTube kanalen, waar veel jonge kinderen naar kijken. In de reacties van Instagram-berichten over de nieuwe smaken is er kritiek. Op Twitter reageren mensen ook massaal op de nieuwe smaken. Volwassenen vinden het schokkend dat DubbelFrisss ermee akkoord gaat dat deze alcoholgerelateerde dranken worden verkocht, ook de naam ‘Pornstar’ is voor mensen onbegrijpelijk.

Lagere drempel

Wim van Dalen, directeur van Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP, is het ook oneens met de nieuwe smaken. ‘De naam van de frisdrank staat in verhouding met een alcoholische drank, kinderen leren dan die alcoholische drank beter kennen. Uit onderzoeken blijkt ook dat als jongeren op jonge leeftijd kennis maken met alcoholhoudende merken en hun 0.0 varianten, ze zelf sneller alcohol zullen willen drinken. De drempel wordt door dit soort drankjes lager’, aldus Van Dalen.

Regelgeving

Regels over alcoholvrije dranken zijn er in Nederland niet. In het buitenland is het anders geregeld, in bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland moet je ouder zijn dan achttien om alcoholvrij bier te kopen. In Noorwegen mag er geen reclame voor 0.0 drank gemaakt worden die dezelfde merknaam heeft als de alcoholhoudende drank. Van Dalen zou het liefst zien dat de Nederlandse overheid de Noorse regelgeving overneemt. ‘Ik hoop van harte dat er een nieuwe alcoholwetgeving komt, zoals bijvoorbeeld die in Noorwegen. De overheid besteedt steeds meer aandacht aan, maar ik verwacht niet dat er binnenkort iets gaat veranderen.’

Reactie DubbelFrisss

Riedel, de fabrikant van DubbelFrisss, zegt de misverstanden vervelend te vinden. ‘Als onze mocktails iets duidelijk maken, is dat je juist géén alcohol nodig hebt om een feestje te maken. DubbelFrisss wordt al decennialang in vele smaken verkocht als frisse fruitdrank in een pak, zonder alcohol.’ De drank blijft voorlopig nog in de supermarkt verkrijgbaar en is in sommige filialen zelfs al uitverkocht.

Reageer reacties (0)
LEES MEER...