De Consumentenbond heeft vijftig tussendoortjes voorzien van een Nutriscore, een van origine Frans voedselkeuzelogo. Met de Nutriscore moet in één oogopslag duidelijk worden hoe gezond of ongezond een tussendoortje is. De Consumentenbond wil dat de overheid de voedselkeuzelogo's ook in Nederland gaat invoeren.
In 2018 sloot de overheid het Nationaal Preventieakkoord. Hierin is met meer dan 70 maatschappelijke organisaties en bedrijven afgesproken dat Nederlanders gezonder moeten gaan leven. Hierbij hoort ook het tegengaan van overgewicht door gezondere voedingskeuzes. In het Nationaal Preventieakkoord heeft de Rijksoverheid vastgelegd dat er in 2020 een nieuw voedselkeuzelogo komt.
Nutriscore
De Consumentenbond heeft verschillende varianten onderzocht en vindt dat Nutriscore het beste uit de bus komt. De organisatie merkt dat het voor veel mensen lastig te zien is hoe gezond of ongezond een product is. Onafhankelijke onderzoekers kunnen de consument volgens hen hier een handje bij helpen. Zij stellen de hoeveelheid aan calorieën, suikers, verzadigd vet, eiwit, vezels, fruit, groenten en noten vast die in voeding zit. Vervolgens krijgt het product op de voorkant een sticker met score A (gezond), B, C, D of E (ongezond). Het stickeridee is overigens niet nieuw, in Frankrijk is het al succesvol.
Weg vinkje
Mogelijk vervangt het voedselkeuzelogo het Ik kies bewust-vinkje. Dat logo is afgeschaft omdat het niet goed werkt. De vinkjes lieten namelijk alleen zien of een product een gezondere keuze was dan andere producten in dezelfde categorie. Frituurolie kreeg bijvoorbeeld een vinkje, omdat dat een gezonder alternatief is dan andere vetten.
Brede steun
Supermarkten zijn enthousiast over Nutriscore, maar de belangenorganisatie voor de levensmiddelenindustrie (FNLI) vindt het te vroeg om zich nu al achter de Nutriscore te scharen. Volgens het FNLI willen fabrikanten vooral duidelijkheid, zodat ze niet onnodig van systeem hoeven te wisselen. Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport): ‘Om succesvol te zijn, moet het nieuwe logo brede steun hebben.’
Datum: 09/04/2019
Schrijf je hier in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.
LEES MEER...