Nu de terrassen weer vol stromen worden er veel foto’s op sociale media gedeeld van cocktails, speciaalbiertjes of andere alcoholische dranken. Communicatiewetenschapper Hanneke Hendriks deed onderzoek naar het effect van dit soort berichten op jongeren.
Hendriks, communicatiewetenschapper aan de Radboud Universiteit, ondervroeg 300 jongeren tussen de 16 en de 28 jaar van verschillende opleidingsniveaus. 60 procent van de jongeren post wel eens een foto met alcohol erop, bijvoorbeeld tijdens een feestje of een etentje. 83 procent van de ondervraagden zegt het geen probleem te vinden om foto’s met alcohol te posten. Volgens de wetenschapper wordt dit probleem onderschat, posts met alcohol erop kunnen namelijk aanzetten tot alcoholgebruik. Dit komt omdat mensen hun gedrag baseren op het gedrag van anderen. Het brein wordt beïnvloed door sociale media, als daar alcohol op is te zien gaan mensen het zelf sneller drinken. ‘Volgens de ondervraagde jongeren komt alcohol meestal per ongeluk in beeld, slechts 17 procent van hen ziet dit als een probleem. Ze hebben vaak niet door wat voor een effect die posts kunnen hebben. Nadat het duidelijk werd wat dat effect dan is, gingen ze er vaak anders over denken’, aldus Hendriks
Oplossing
Aan de jongeren werd ook gevraagd om mee te denken aan oplossingen om meer bewustzijn te creëren over het effect van alcohol op sociale media. ‘Hieruit bleek dat automatische waarschuwingen goed zouden kunnen werken. Bij elk bericht wat je ziet of zelf post waarin alcohol voorkomt wordt dan automatisch een waarschuwing geplaatst met dat er alcohol op de foto of video te zien is. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met hoe alcohol op je eigen sociale media kanaal kan overkomen op een toekomstige werknemer. Jongeren zijn uit angst voor een slechte reputatie toch minder snel geneigd om iets met alcohol te posten, zegt Hendriks. Of sociale media platforms zoals Facebook en Instagram deze automatische waarschuwingen gaan doorvoeren, is nog niet bekend.
LEES MEER...