Japanners nemen het gevaar van alcohol niet zo nauw, maar daar komt verandering in. In het tot nu toe alcoholtolerante Japan is deze week voor het eerst ooit een bewustwordingscampagne over de gevolgen van alcoholgebruik gelanceerd.
Drinken hoort erbij in Japan. Zo wordt de bekende Japanse rijstwijn sake onder andere na werktijd genuttigd, met de collega’s. Ze hebben er een woord voor: nomunication. Een samentrekking van nomu (de borrel) en communication. ‘Japan is tamelijk tolerant over alcohol en de meeste mensen zijn zich niet bewust van de schadelijke gevolgen die drinken kan hebben’, vertelt de woordvoerder van de bewustwordingscampagnes. ‘Het is niet onze bedoeling om alcoholgebruik helemaal te veroordelen, maar wel om de mensen bewust te maken van de schadelijke consequenties.’ In Japan heerst het beeld dat alcohol altijd leuk en gezellig is.
In 2013 schatte een Japans onderzoek het aantal Japanners dat verslaafd is aan alcohol op 1,1 miljoen. Daarnaast zijn zo’n tien miljoen mensen probleemdrinkers. Er waren op dat moment ongeveer 40.000 tot 50.000 Japanners daadwerkelijk in behandeling voor hun alcoholverslaving.
LEES MEER...