Alcoholmarketing leidt tot meer alcoholgebruik. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Twente. Dit lijkt een open deur, maar de stelling is nu dus wetenschappelijk onderbouwd.
Door de marketing van alcohol stijgt het gebruik onder volwassenen, maar ook onder minderjarigen. Het is onbekend of alcoholmarketing ook bijdraagt aan meer alcoholgebruik onder zwangere vrouwen, zware drinkers of mensen met een verslaving. Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van het Nationaal Preventieakkoord. Daarin zijn namelijk ook doelstellingen voor alcoholmarketing opgenomen.
In Nederland mag reclame voor alcoholhoudende dranken alleen uitgezonden worden tussen 21.00 ’s avonds en 06.00 ’s ochtends. Deze regels zijn opgesteld om te voorkomen dat kinderen worden blootgesteld aan alcohol, maar ze zijn blijkbaar niet effectief. Via social media, bijvoorbeeld, bereikt veel alcoholreclame de jongeren alsnog. Uit een Schots onderzoek uit 2014 bleek dat kinderen vanaf tien jaar alcoholmerken en -logo’s konden herkennen vanwege de reclame die ze gezien hadden. Daarnaast heeft onderzoek herhaaldelijk bewezen dat alcoholmarketing invloed heeft op wanneer pubers beginnen met het drinken van alcohol en de hoeveelheid alcohol die ze drinken.
23-11-2020
LEES MEER...