Nieuwe alcoholcampagne overheid gestart

Met ‘dranquilo’ voert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een nieuwe alcoholcampagne in. Het vervangt de campagne ‘DRANK maakt meer kapot dan je lief is’, de boodschap die sinds de jaren ’90 werd verspreid. ‘dranquilo’ is een samenvoeging van drank en ‘tranquilo’, Spaans voor ‘kalm aan’.

De campagne is volgens staatssecretaris Paul Blokhuis bedoelt om het bewustzijn over het gebruik van alcohol te vergroten. Zo zou er meer kennis moeten zijn over de effecten van alcohol en zou het percentage zware drinkers moeten afnemen. ‘dranquilo’ start in aanloop naar ‘Dry January’, de maand waarin wordt opgeroepen om helemaal geen alcohol te drinken.

Vanavond ben ik dranquilo

De campagne zal bestaan uit onlinevideo’s die op sociale media worden gepost, er zullen posters op billboards verschijnen en vanaf februari zijn er reclamespotjes op tv te zien. Ze zijn bedoeld om te laten zien dat je niet buiten de groep valt wanneer je geen alcohol drinkt. Het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP staat kritisch tegenover deze boodschap. Volgens hen benadrukt de campagne juist het idee dat alcohol drinken normaal geaccepteerd gedrag is. 

Alcoholvrij

In sommige video’s wordt alcoholvrij bier als alternatief getoond. STAP geeft aan dat hiermee het verkeerde signaal wordt afgegeven. Het drinken van alcoholvrij bier verkleint namelijk de stap voor jongeren om over te gaan naar het drinken van de variant met alcohol.

Betrokken partijen

De campagne maakt deel uit het van het grotere Nationaal Preventieplan, waarin roken, overgewicht en overmatig drinken worden aangepakt. Er zijn verschillende partijen aangesloten bij dit Preventieplan. Zo waren onder meer zorgaanbieders, maatschappelijke organisaties en de koepelorganisatie voor horeca en slijterijen betrokken bij het sluiten van het alcoholakkoord. Dat de alcoholbranche inspraak heeft gehad in de ‘dranquilo’ campagne zorgt er volgens STAP voor dat er aan het doel van de campagne voorbij wordt gegaan. Het instituut pleit voor meer kennisoverdracht in de campagnes.

 

Reageer reacties (0)
LEES MEER...