Alcoholverbod in de media nog niet realistisch

De makers van het tv-programma First Dates hebben een paar keer moeten ingrijpen bij dronken kandidaten. Van een alcoholverbod in de media is echter nog geen sprake.

Volgens de programmamakers van First Dates zorgt alcohol ervoor dat de kandidaten minder zenuwachtig zijn en wat makkelijker praten. Wanneer zij echter merken dat mensen te veel gedronken hebben, stoppen ze met het geven van alcohol.  

Alcohol in de media

Bij de publieke omroep is het verboden om reclame te maken voor een bepaald drankmerk. Het drinken van alcohol is wel toegestaan in programma’s van zowel commerciële als publieke zenders. Directeur Wim van Dalen van het Nederlands Instituut Alcoholbeleid STAP streeft uiteindelijk naar een alcoholverbod in de media. Hoewel hij aangeeft dat een verbod op kort termijn niet haalbaar is, zijn er wel andere maatregelen die getroffen kunnen worden. ‘Alcohol is op dit moment nog te geaccepteerd in de maatschappij. Als er iemand rookt tijdens een talkshow dan zullen er veel reacties komen dat het echt niet kan, maar als er iemand drinkt dan is dat normaal. Pas als mensen zich meer bewust zijn van de gevaren van alcohol, komt hier verandering in.’ 

Wat kan wel?

Van Dalen is van mening dat programmamakers niet altijd doorhebben dat er naast kinderen, meer mensen zijn waarvoor het laten zien van alcohol een trigger kan zijn. Volgens hem moet er eerst een verbod komen op digitale alcoholreclame, want dat is goed te controleren. Daarnaast kunnen omroepen onderling bepaalde codes afspreken, waarin bijvoorbeeld staat dat zij geen alcohol op tafel zetten.

Reageer reacties (0)
LEES MEER...