De World Health Organization (WHO) raadt overheden aan om alcoholreclames te verbieden en om wel reclames uit te zenden waarin mensen worden gewaarschuwd voor de gevaren van tabak en het inademen van tabaksrook. Het doel is de sterfte door een ongezonde levensstijl te verminderen.

Er zijn nog veel te veel doden door een ongezonde levensstijl. Zo was 38 procent van de sterfgevallen in 2010 aan kanker te wijten aan de levensstijl. Gebruik van tabak en alcohol zijn hier grote boosdoeners van. De World Health Organization (WHO)  kwam deze week met het rapport ‘Global status report on noncommunicable diseases 2014’. Hierin geven zij overheden kosteneffectieve adviezen die uiteindelijk moeten bijdragen aan een lagere sterfte door ongezonde levensstijl.

Verbod alcoholreclames
Voor tabak adviseert de WHO: accijnzen omhoog, invoering rookvrije ruimtes, verbod op alle vormen van tabaksreclame en via reclame mensen waarschuwen voor de gevaren van tabak en het inademen van tabaksrook. Voor alcohol raden zij ook aan de accijnzen te verhogen en reclames van alcohol te beperken of te verbieden.

Overheden kunnen vrijwillig meedoen. De WHO heeft allerlei doelen opgesteld, waar aan voldaan moet worden voor 2025. Eén van de doelen is een vermindering van 25 procent aan sterfte door hart- en vaatziektes, kanker, diabetes en chronische aandoening van de luchtwegen.

Reageer reacties (1)

JB de Vries(28. januari 2015)

Dat alcoholreclames verboden moeten worden, lijkt me logisch. Waarom zou dat bij roken wel en bij alcohol niet normaal zijn? Reclames geven de alcoholgebruiker toch een bepaald imago wat ver staat van de werkelijkheid. 

Maar om nou nog meer te gaan waarschuwen tegen de gevaren van roken... ik dacht dat inmiddels wel duidelijk is dat dat meestal averechts werkt. Investeer liever in betere voorlichting zo ik zeggen.

LEES MEER...